APA ITU HYALURONIC ACID (HA)

Related image
Hyaluronic Acid (HA) mungkin merupakan salah satu bahan yang sering kita jumpa di dalam produk kecantikan. Kebanyakkan produk kecantikan semestinya akan meletakkan Hyaluronic Acid sebagai bahan tambahan. Akan tetapi, apakah sebenarnya kegunaan Hyaluronic Acid? Jom baca artikel ini sampai habis.

Apakah Sebenarnya Hyaluronic Acid?

Hyaluronic Acid merupakan glikosaminoglikan alami, komponen struktural alami kulit yang terdapat dalam tisu penghubung di dalam tubuh manusia. Hyaluronic Acid atau digelar dengan panggilan HA dapat diperoleh dari berbagai sumber seperti makanan ataupun suplemen. HA diedarkan secara meluas di seluruh tisu pebghubung, saraf, dan epitel. Hyaluronic Acid berperanan penting di sebagian besar area tubuh, terutama bermanfaat untuk persendian dan kulit.

Bagaimanakah Hyaluronic Acid Bekerja?

Kelebihan Hyaluronic Acid adalah keupayaan untuk mengekalkan kelembapan. Asid Hyaluronik dikatakan mempunyai kapasiti yang lebih besar untuk mengekalkan kelembapan, berbanding polimer semulajadi atau sintetik yang lain. Inilah yang membuat Asid Hyaluronik dianggap sebagai bahan penting untuk anti-penuaan, kerana keremajaan kulit berkait rapat dengan kandungan kelembapan kulit.

Related image

Manfaat Hyaluronic Acid Untuk Kulit

Hyaluronic Acid dapat meningkatkan kadar kelembaban kulit sekaligus memperkuat pertahanan kulit, iaitu lapisan kulit terluar. Kulit akan tampak tampak lebih muda, lembut, halus, dan juga kencang.


Bukan itu sahaja, masih ada manfaat lain yang ditawarkan oleh asid hyaluronik. Kerosakan pada kulit yang disebabkan oleh pendedahan matahari dan pelbagai masalah lain seperti jerawat, kulit sensitif, dan rosacea, boleh menyebabkan kerosakan kepada penghalang pada kulit (penghalang kulit). Oleh itu, satu penyelesaian untuk mengatasi atau meminimumkan masalah ini adalah menggunakan bahan yang sama dengan kulit, seperti asid hyaluronik.
Asid hyaluronik mempunyai tekstur ringan yang boleh digunakan untuk semua jenis kulit. Walaupun kulit berminyak dan kulit sensitif tidak menjadi masalah. Di samping itu, asid hyaluronik juga dikatakan selamat jika digunakan semasa penyusuan.
Terdapat lebih banyak kelebihan yang ditawarkan oleh asid hyaluronik, yang merupakan antioksidan yang memberikan pertahanan terhadap kerosakan radikal bebas, dan mengurangkan keradangan. Oleh itu, asid hyaluronc juga dikatakan sebagai bahan anti penuaan yang multitasking.


Sila ke SEJAGAT GLOBAL SDN BHD

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

TENTANG: SEJAGAT GLOBAL SDN BHD

YEAR END SALE 2018 ! _SEJAGAT GLOBAL